Bagi kebanyakkan warga kota di KUALA LUMPUR,hidup memang tidak dapat dipisahkan dengan komuter. Komuter yang menawarkan perkhidmatan termurah serta jaringan perkhidmatan untuk kawasan yang agak besar menyebabkan komuter menjadi di antara pilihan utama pengangkutan.
Namun, bermula awal Disember lalu, negara menyaksikan kenaikan tambang bagi pengangkutan awam termasuk Monorel, Transit Aliran Ringan (LRT) dan Keretapi Tanah Melayu Berhad (KTM). Sejak
pelaksanaan kadar tambang baharu ini, boleh dikatakan ada sahaja luahan dan
komen-komen negatif yang dilemparkan netizen di laman sosial.
Rata-rata
menyifatkan kenaikan tambang itu membebankan, namun kenaikan tambang
dilaporkan terpaksa dibuat selepas mengambil kira keperluan pihak pengusaha
yang terbeban dengan kenaikan kos termasuk dari segi penyelenggaraan.
Rentetan daripada itu, seorang pengguna Facebook dikenali sebagai Nieta Shairi
meluahkan rasa tidak puas hatinya terhadap sistem perkhidmatan KTM yang
disifatkan tidak cekap dan lembab.
Jelasnya,
dia tidak kisah untuk membayar mahal namun perlulah seiring dengan perkhidmatan
yang diberikan kepada pengguna.
"Wahai
KTM Berhad,
Kalau
rasa x mampu nak upgrade Touch&Go machine, jgn galakkan passenger pakai
Touch&Go.
Kalau rasa malas nak upgrade system perjalanan, jgn naikkan harga tambang.
Kalau rasa malas nak upgrade system perjalanan, jgn naikkan harga tambang.
Option
awak utk passenger, kalau pakai Touch&Go, harga ticket lebih murah
berbanding beli ticket di kaunter. Obviously akan pilih yg lebih murah kan?
Tapi kenapa tak tambahkan machine Touch&Go? Bila nak beli ticket, 1 kaunter
je bukak, kaunter lain tutup. Apa function kaunter yg ttp tu di waktu kemuncak?
Awak
naikkan harga bukan calang2. Sampai 100%! Kalau service awak tip top mcm Rapid,
sy tak kisah bayar mahal. Tapi service awak lembab mengalahkan kura2 berlumba
dengan arnab dalam cerita kanak2.
Page
official FB awak pun last update 2012. Dalam website awak xde satu pun option
utk passenger complaint service awak. Takut la tuuu sebab mmg tau banyak
complaint kan kan kan???
Nak
naikkan harga perkhidmatan, awak tingkatkan la dulu kecekapan perkhidmatan awak
tu. Barulah passenger tak merungut bayar mahal. Barulah rasa berbaloi bayar
mahal.
Sy
tak marah tp kecewa dgn service awak. Asek delay je. Problem itu problem ini.
Pang nak???
Sekian
luahan hati penumpang dari tambang harga RM5.60 kepada harga RM7.20 sehari utk
perjalananan 8 stesen yg memakan masa antara 30min-1jam."
Harap
pihak KTM mengambil berat luahan seperti ini dan melakukan penambaikan kerana
pengguna memang berhak menyatakan rasa tidak puas hati mereka jika
berasakan mutu perkhidmatan tidak setimpal dengan bayaran yang telah
dikeluarkan
No comments:
Post a Comment